همشهری آنلاین - لیلا شریف: تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان یکی از چندین پرونده تفحص در مجلس هشتم است که براساس گفته "حسین ابراهیمی" رئیس این کمیته قرار است پیش از پایان عمر مجلس هشتم به مرحله نهایی برسد.

مشایی - ملک زاده

به گزارش همشهری آنلاین؛ شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور اواخر سال ۱۳۸۳ ایجاد شد. این شورا در اوایل فعالیتش براساس آیین‌نامه داخلی شورا در جایگاه زیر مجموعه وزارت امور خارجه قرار گرفت اما پس از به روی کار آمدن دولت نهم این شورا به نهاد ریاست جمهوری انتقال یافت تا فعالیت‌هایش از گستردگی بیشتری برخوردار شود.

بازیگران اصلی شورای عالی ایرانیان

رئیس جمهور ریاست «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» را بر عهده دارد و رحیم مشایی نیز به عنوان جانشین احمدی نژاد در شورا فعالیت می‌کند.

همچنین پس از دستگیری "محمد ملک زاده " دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور از سوی قوه قضاییه "میثم طاهری" سرپرستی دبیرخانه شورای عالی ایرانیان را بر عهده گرفته است.

سایر اعضای شورای عالی ایرانیان به شرح زیر است:

نام

سمت

علی اکبر صالحی

وزیر امورخارجه

حیدر مصلحی

وزیر اطلاعات

سید شمس الدین حسینی

وزیر اقتصاد و دارایی

حمیدرضا حاجی بابایی

آموزش و پروش

کامران دانشجو

وزیر علوم٫ تحقیقات و فناوری

عبدالرضا شیخ الاسلامی

وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی

مرضیه دستجری

وزیر بهداشت

سید حسن موسوی

رئیس سازمان میراث فرهنگی

عزت اله ضرغامی

رئیس سازمان صدا و سیما

محمد باقر خرمشاد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

مریم مجتهدزاده

رئیس مرکز مشارکت امور زنان نهاد ریاست جمهوری

برگزاری همایش‌های حاشیه ساز شورای عالی ایرانیان

شاید تا پیش از مرداد سال 89 رسانه‌های انگشت شماری بودند که فعالیت‌های شورای عالی ایرانیان برایشان جالب توجه بود. اما پس از این تاریخ به دلیل برگزاری دومین همایش ایرانیان خارج که با هزینه‌های هنگفت و حاشیه‌هایی همچون رفت و آمد برخی افراد در این همایش همراه شده بود کمتر رسانه و مسئولی بود که به موضوع فعالیت‌های این شورا نپردازد.

شورای عالی ایرانیان زیر ذره بین مجلس

فعالیت‌های حاشیه ساز شورای عالی ایرانیان و اعتراض مسئولان، کار را به جایی رساند که سرانجام مجلس تصمیم گرفت تا با استناد به اصل 198 آیین نامه داخلی مجلس وارد میدان تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان شود.

براساس ماده 198 آیین نامه داخلی مجلس هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به‌صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم کرده و هیأت‏ رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى برای رسیدگى ارسال می‌کند.

نمایندگان مجلس هشتم با تکیه به این ماده تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان را از آبان سال 89 شروع کردند و فعالیت‌های این شورا زیر ذره بین مجلس هشتم قرار گرفت.

4 محور جنجالی تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان

تحقیق تفحص از شورای عالی ایرانیان از 4 محور اصلی تشکیل شده است و اعضای تحقیق و تفحص موظف شدند تا به بررسی تخلفات شورا در این 4 محور اصلی و سایر موارد حاشیه ای این شورا  بپردازند.

4 محور اصلی تحقیق و تفحص به این شرح است:

1

  • مسائل مالی و منابع تامین اعتبارات شورای عالی ایرانیان

2

  • منابع مالی برگزاری همایش های شورا

3

  • دخالت‌های شورا بر امور وزات امور خارجه و سفارتخانه‌ها است

4

  • آیا دخالت‌های شورا در وزارت امور خارجه بر اساس قانون و مصوبه ای صورت گرفته است یا خیر؟

چه کسانی مشایی را به مجلس احضار کردند؟

کمیته تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان با استناد به ماده 198  با حضور 15نماینده مجلس ایجاد شد تا شاید از این طریق مسیر واکاوی فعالیت‌های این شورا هموار شود.

 این 15 نمایندگان در دوران انجام فعالیت خود، چندین بار مشایی را به مجلس احضار کردند تا شاید با شنیدن گزارش مسئولان این شورا بخشی از فعالیت‌های مبهم شورای عالی ایرانیان شفاف شود.

اسامی اعضای کمیته تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان به این تربیت است:

نام

حوزه انتخابیه

حسین ابراهیمی

بیرجند

فاطمه آلیا

تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر

محمد کرمی راد

کرمانشاه

سید علی آقازاده دافساری

رشت

عوض حیدرپور شهرضایی

شهرضا

پرویز سروری

تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر

محمدمهدی شهریاری

بجنورد

الیاس نادران

تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر

شبیب جویجری

اهواز

سید حسین نقوی حسینی

ورامین

مصطفی کواکبیان

سمنان

داریوش قنبری

ایلام

محمود احمدی بیغش

شازند

سید رضا اکرمی

تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر

کاظم جلالی

شاهرود

 گزارش تحقیق و تفحص همچنان در صف انتظار مجلس

قرار بود  گزارش این تحقیق و تفحص پس از 6 ماه تکمیل و به کمیسیون تخصصی که همان کمیسیون امنیت ملی است ارسال شود اما تهیه این گزارش آنقدر با موانع مختلف مواجه شد تا سرانجام اعضای این کمیته برای به سرانجام رساندن گزارش خود دست به دامان ماده 199 آیین نامه داخلی مجلس شدند و با تکیه بر این ماده -در تیرماه سال گذشته-  زمان ارائه گزارش نهایی تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان را تا 6 ماه دیگر نیز تمدید کردند.

این درخواست اعضای کمیته تحقیق و تفحص با موافقت نمایندگان مجلس همراه شد و قرار شد گزارش نهایی بهمن ماه تهیه و به کمیسیون امنیت ملی ارسال شد.

نهمین روز بهمن ماه روزی بود که سرانجام گزارش نهایی تحقیق و تفحص برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارسال شد تا مراحل بعدی این تفحص در کمیسیون امنیت ملی پیگیری و پس از تصویب گزارش در این کمیسیون تخصصی، زمینه برای طرح آن در صحن علنی مجلس فراهم شود.

حال باید متنظر ماند و دید که آیا اعضای کمیسیون امنیت ملی به این گزارش رأی خواهند داد و سرانجام پس از بیش از یک سال کش و قوس میان اعضای کمیته تحقیق و تفحص و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، انتظار مجلس هشتم به پایان خواهد رسید و  صحن علنی شاهد قرائت گزارش‌های وضعیت تحقیق و تفحص از این شورا خواهد بود یا خیر؟

کد خبر 166189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز